fredag, oktober 06, 2006

Planeten der det (ikke) skjer


Huskelapp til meg selv: Oslo er ikke Norge. Oslo er riktignok i Norge, men Oslo er ikke Norge, her utgjør en liten preposisjon en (tydeligvis) vesentlig forskjell. En preposisjon jeg ofte synes er litt overflødig i denne sammenheng, men som mange andre åpenbart blir litt hissige hvis jeg utelater. Noen er veldig hårsåre akkurat der.

Vi kan si det som at jeg for øyeblikket gjennomgår en slags løsrivelsesprosess, hvor målet er at jeg skal kvitte meg med mitt litt enveiskjørte syn på landet vårt. Eller som Fredrikstadsamboeren min Sissel så fint sier det: ”Du må kvitte deg med det jålete, ekle Oslosnobberiet ditt.” Jeg jobber med saken. Det går ganske fint om jeg kan si det selv. Jeg har foreksempel sluttet å bryte ut i spontan krampelatter, når noen forteller meg at Bergen er stor. Jeg har også sluttet få en kraftig kjærlighetsfølelse til alle jeg møter som er fra Oslo. Jo da, jeg kommer meg. Dessverre fikk jeg et lite baksmell her i dag, da Sissel og jeg gikk hjemover fra forelesning:

- Vilde, se, se der er Trond Viggo Torgeresen! (Her kunne jeg foreksempel hatt en spydig kommentar om at folk som ikke er fra Oslo aldri ser kjendiser, og derfor synes det er skremmende kult når de først ser en, men som sagt, det er nettopp dette jeg jobber med å unngå.)
- Hæ? Hvor? Hæ? Hva gjør han her?
- Eh, han bor her?
- Her?
- Ja
- Han bor i Bergen?
- Ja
- Trond Viggo Torgersen bor i Bergen?
- Fint at du bidrar med så mange nye interessante innspill til samtalen, Vilde.
- Men hvorfor?
- Jeg vet vel ikke jeg vel. Hvorfor ikke?
- Bor ikke han i Oslo a`?
- Nei, han bor i Bergen.
- Men hvorfor bor han ikke i Oslo liksom?
- Hvorfor bor ikke du i Oslo, Vilde?

Vi snakket ikke mer resten av veien hjem. Kanskje hun snakker med meg igjen hvis jeg sier at jeg er helt enig i dette. Eller hvis jeg foreksempel slutter å ha ”Suser avgårde alle mann” på repeat mesteparten av dagen.

Når det gjelder Trond Viggos bosted; jeg vet at du også er litt overasket.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har autografen hans!

Anonym sa...

Jeg er overhodet ikke overrasket. Hvem er det som ikke vil bo i Bergen? Forutenom nedbøren der du helst bør være utstyrt med gjeller og svømmehud for i det hele tatt å kunne stikke hodet ut av døren er nok Bergen en meget sjarmant (og våt) by ...

Anonym sa...

Øh nei. Jeg kommer ikke fra Oslo, jeg, skjønner du. Derfor er jeg ikke overrasket.

døgnvill sa...

jeg derimot ER overrasket! da har jeg lært noe nytt i dag! men oslo er faktisk litt bedre altså.. :)

Vilde sa...

Elisabeth: Hehe:) Så han på Kvarteret i forrige uke, litt gøy mann med veldig gøy dame (Linn Skåber).

Helge: Ja, det er jo en grunn til at jeg valgte å flytte hit, kjempefint. Regnet, ja, litt unødvendig mye kanskje.

Øyvind: Nei, jeg var ikke helt seriøs. Litt av poenget var at det bare er de som er fra Oslo som tror at Oslo er best.

Emma: Tvilte ikke. Kommentaren var mest tilsiktet deg. Så er det dette igjen at du er fra Oslo da.

Anonym sa...

Oslo er vel ikke akkurat stor heller..

Vilde sa...

Julie: Mm, det er litt derfor jeg sluttet med å bryte ut i krampelatter, kunne fort bli litt pinlig hvis jeg stod ved siden av en fra, tja, en hvilken som helst annen by utenfor Norge.

Anne: Takk, det hjalp meg veldig. Klok du!