lørdag, august 26, 2006

tilfeldighet? neppe!

Jeg lærer stadig nye ting om livet, og ikke minst meg selv, her jeg sitter og leser "Det sanne, det gode og det skjønne" til exphil:

"Et sentralt trekk i de fleste teorier om selvet er noe som har et forhold til seg selv. Den danske filosofen Søren Kirkegaard (1831-1855) definerer selvet som et ”forhold som forholder seg til seg selv.” Hva finner dette selvet når det forholder seg til seg selv? Decartes finner en ”tenkende ting”, mens Hume ikke finner annet enn en samling inntrykk."

Joda, noen ligner på Hollywoodskuespillere av samme kjønn, andre ligner på fedrene til den religiøse eksistensialisme.

5 kommentarer:

Chrisj sa...

Oi! For en slående likhet! Ex.phil. ja, det er jo the shit. I år går jeg mitt andre år på musikkvitenskap, og håper jeg slipper å ta noen videre avgjørelser med det første... Du trives i den fuktige byen?

Vilde sa...

Hehe, alt ble så ustyrtelig morsomt når noen fant den likheten. Bergen er bra vettu! Regn er bare koselig;)

døgnvill sa...

dette har jeg alltid sagt. så flott at du endelig har innsett likheten du også!!! you go girlfriend..øh

døgnvill sa...

forresten..morsom melding forleden dag, om st. peters port og kritt..however, det som er morsommere er at da jeg sendte den til lilly trodde hun virkelig at jeg hadde drømt at jeg døde. Dette er hennes eksakte ord: "hahahaha! så innmari original drøm, jeg er jo synderen!". jeg svarte ja, det er jo bare bra å synde litt innimellom da.. hun skjønte det fortsatt ikke tydeligvis: "det var sikkert en lettelse at det var noen som var verre enn deg, og vite at man ikke er alene.." JEG syns nå hvertfall DET var hysterisk morsomt, nesten morsommere enn selve orignial meldingen!

Sissel sa...

Og til høsten kommer the main man (han levde tross alt først av dere) på Studentersamfundet! lenge leve Vilde som fiksa trådløst internett til meg på biblioteket, jeg kommer aldri til å kunne lese her igjen- men det gjør ei en ting! Smask.