lørdag, november 04, 2006

Plutselig ble alt så mye klarere...

Fornuft: Næmmen! Du her? Deg har jeg ikke sett de siste åtte åra! Hvordan har du det?
Følelse: Jeg har det som fisken i havet, blomsten på engen, fuglen over himmelen.
Fornuft: Kan du drite i å snakke så idiotisk. Et enkelt bra/dårlig hadde holdt.
Følelse: Jeg kan ikke noe for det, Vilde er i et merkelig humør disse dagene, min oppgave er derfor å være uklar og formulere meg latterlig.
Fornuft: Åh, jeg er bare så mye flinkere i arbeidet mitt enn deg da! Du vet at Vilde satt hele seks timer på lesesalen i går?
Følelse: Pøh, det er mulig hun rent fysisk var der, men hennes tanker var alle andre steder enn i pensum skal jeg fortelle deg. Og det er kun takket være meg.
Fornuft: Særlig. Jeg vedder på at jeg skal klare å få henne til å stå på eksamen.
Følelse: Den som lever får se, som man høster sår man, som man ånder puster man.
Fornuft: Å, vær så snill! Men du, når jeg først har deg her, en ting jeg har villet spørre deg om lenge: På vårparten i år - si meg, hva tenkte du med?
Følselse: Ikke med deg heldigvis!
Fornuft: Er du klar over hvor mye energi jeg har måttet bruke på å rette opp dine feil, og klare å få Vilde til å fokusere på viktige ting som foreksempel skole? Du leker deg og eksperimenterer og lar meg sitte igjen med drittjobben. Gud, jeg er glad hun snart ikke lenger er tenåring!
Følelse: Tro meg, det er jeg og! Jeg er så utrolig sliten av å løpe rundt og rundt og hoppe opp og ned, og løpe og hoppe. Jeg har jo ikke hatt en ferie siden Vilde var barn! Det skal bli deilig å være ferdig med den perioden, alle de slitsomme saltoene jeg kan slutte med.
Fornuft: Du sier noe, du sier noe. Jeg er bare glad for at jeg slipper å leke så mye dummere enn jeg er, samtidig som jeg har måttet leke veslevoksen. Endelig kan jeg begynne å være mitt sanne jeg; oppsiktsvekkende intelligent.
Følelse: Haha, festlig. Koselig å snakke med deg igjen! Hva med å samarbeide mer i framtiden?
Fornuft: Ikke dumt. Jeg foreslår en reise for å markere det hele. Jeg tror Vilde trenger det.
Følelse: En reise bakover i tid?
Fornuft: I og med at vi strengt tatt er samme person er du virkelig dummere enn jeg hadde ønsket! Jeg mener å reise bort noen dager, foreksempel Italia.
Følelse: Det er kanskje ikke så dumt.... Oj, psyko! Nå hørtes jeg lite ikke ut som deg da!
Fornuft: Ikke sant? Foreksempel... Roma! Neste helg?
Følelse: Vent litt her nå, er dette så smart egentlig? Du vet hvordan jeg blir i møte med disse italienerne.
Fornuft: Men denne gangen har du meg til å passe på deg!
Følelse: Selvfølgelig, genialt! Men jeg må nesten sikke nå, må starte å bygge opp ha-lyst-på-øl-og-gå-ut delen av meg selv. Det er tross alt lørdag.
Fornuft: Nei, jeg ber deg, ikke gjør det. Vilde har snart eksamen. Hun trenger ikke det nå.
Følelse: Jo da jo da, la oss kjempe om det. Måtte den beste vinne!

9 kommentarer:

Kristin Storrusten sa...

Åh, som jeg håper Følelse vinner... Dessuten har du vel funnet ut at littvit gjør at du kan kødde deg gjennom eksamen? Det er min grandiose plan, og da trenger jeg Følelse. Og mye rødvin.

Vilde sa...

Med litt rødvin seiler vi nok gjennom eksamen. I dag sitter Fornuft og ler plagsomt og sier "hva var det jeg sa?".

Anonym sa...

Hum... I min studietid sørget Følelser for at jeg supes såpass mye at også Fornuft ble på en snurr. Og Fornuft har enda ikke våknet opp fra rusen enda... Men du verden for en fantastisk beskrivelse av tingenes tilstand. Dagens höjdare.

Anonym sa...

Nå kjente jeg meg igrunn litt igjen her altså. Urovekkende?

Vilde sa...

øystein: hehe, høres forsåvidt litt kjent ut. Takkskarruha:)

kris: Vil vel si at det er heeelt normalt. Håper vi!

Anonym sa...

Genialt! Virkelig genialt!
Hadde jeg hatt printer, hadde jeg printet det!
Hadde jeg hatt ramme, hadde jeg rammet det inn!
Hadde jeg hatt spiker, hadde jeg hengt det opp på veggen!

Kristin Storrusten sa...

Jeg vet hva du skal få til jul, Maren

Sissel sa...

god tur; la kreftene forenes til en heidundrande tilbakekomst til Bergen. Føleseskollektivet sitter og venter i stillhet.

Anonym sa...

du ass!
Nye Jane Austen, gjett kenn som skal skrive bok når ho bli stor. Tittulert:
"Den indre drakamp","I grenselandet" "Farlig begjær, kompliserte tanker" "En italiensk drøm"

haha, lykke til.