torsdag, oktober 26, 2006

Meg. Helt ærlig. Egentlig.

Hei, jeg heter Vilde, jeg studerer litteraturvitenskap, jeg liker å lese og diskutere og er opptatt av sånne ting. Kan godt lese litt filosofi også, det kan være fint å tenke på hvor man kommer fra av og til, jeg liker musikk fra 60-70 tallet, ikke så mye listepop egentlig, jeg kunne tenke meg å kjøpe en alpelue snart, og jeg synes Simone De Beauvoir sier mye fint, og alle manneblader er i alle fall kvinnediskriminerende. Også er jeg bare utrolig glad i rødvin og ost. Ja, og Italia da selvfølgelig.

Det fungerte, ikke sant? Dette var imaget jeg hadde lagt meg på; målet var en litt sånn der mystisk, dyp, litteraturchick. Jeg begynte på ”Det annet kjønn” og likte det jeg leste. Jeg svarte alles tilnærminger med: ”Har du noen gang forsøkt å se det du nå sier i lys av Wittgensteins metafysikk?” Jo da, jeg følte meg tilpass. Hvis vi ser bort i fra at det ble stilt spørsmål ved min nitten minutter lange ”Hot Latino Summer Megamix” i iTunes, følte jeg at jeg framstod som troverdig i rollen.

Dette var selvfølgelig før jeg fikk besøk fra Oslo i helgen. Fillern. Gjestene var av den typen som tar med seg FHM på tur. Jeg ble oppgitt og gjemte det under siste utgave av Fett. (Akk, hvilken ironi.) Men allerede lørdagen var perleøredobbene funnet fram igjen, rusbrusen innkjøpt og jeg tok meg selv i å utbryte høylytt: ”Skjer med at hun er liiiite ikke bitch a`? I alle fall ganske lissom.” Søndagen gikk med på å sitere FHM og synge Sugarbabes. Oppsann.

I løpet av én helg klarte jeg å fnise i hjel alle muligheter til å videreutvikle personen fra første avsnitt. Litt dumt akkurat det, det hadde liksom gått så fint fram til da. Men nå som slaget uansett er tapt, alle illusjoner knust for omverden, kan jeg like gjerne informere om dette:

  • Den artikkelen i Klassekampen; jeg hakke ikke lest den.
  • ”Jane på date.” Nå der har du en godbok!
  • ”Mysterious girl” av Peter Andre (jeg vet!) og ”Baby you`re so cool” med Espen Lind ble ikke lagt til iPoden min av niesen min på åtte.
  • Nei, jeg smaker ikke forskjell på rødvin. (Hett tips forøvrig.)

Samtidig, for å unngå de verste misforståelsene og konfliktene, vil jeg tilføye dette:

  • Alpelue er fint.
  • Jeg liker Simone. (Begge. Takk)
  • Besøk fra Oslo (og alle andre steder) er utelukkende positivt. (Ja, ta det som det er – et hint.)

Sånn, der. Først nå føler jeg meg fri. La meg slutte dette narrespillet en gang for alle. Her har du meg - Vilde, 100% naturlig.

8 kommentarer:

KjederMegPåJobb sa...

Og jeg som slet med å åpne skapdøren og blotte mitt forhold til Timberlake-albumet. Som jeg forøvrig har overdrevet litt merker jeg. Men som Seth sa til meg: "I applaud your honesty."

Anonym sa...

Jeg føler meg ikke lenger alene! Jeg smaker ikke forskjell på rødvin i det hele tatt....

døgnvill sa...

Herregud som det var på tide at Stine og jeg kom på besøk!! Jeg ser det nå, og tro meg du trengte det...you're welcome! "Mysterious girl I wanna get close to you...oooh move your body close to miiiine.."

Vilde sa...

Isak: Det er jo så sjønt å leve et ekte liv. Vet ikke om jeg hadde klart det hvis ikke du tok første steg. Takk.

Elisabeth: Jeg tror vi er mange!! Men det er visst ikke helt stuerent forstår jeg.

Emma: Haha. Mulig det. Tror faktisk det jeg og.

Anonym sa...

Artig historie om det å konstruere seg selv på livets scene. Her kan du referere Goffmann og så snike deg inn i hist.fil-chick rollen igjen :)

Kristin Storrusten sa...

Amen.

Anonym sa...

baby you're SO cool! hilsen paris

Anonym sa...

Hihi, alltid en lettelse når innrømmelsene er overstått ;) Men heldigvis - det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre!