mandag, oktober 30, 2006

Selv de vise trenger tv

Unge, naive og egentlig ganske dumme Vilde (30. august): Hva skjer med at det aldri regner? Bergen liksom! Jeg får jo aldri brukt de superstaylisje nye gummistøvlene mine.
Hjørdis, ser på meg med mord i blikket: Den kommentaren der skal du få angre bittert på, bittert, hører du?

Livserfaren, vise Vilde (2 mnd senere): Greit, Hjørdis, du hadde rett. Angrer masse, masse og bittert. Om bare jeg aldri hadde ytret de ord!

Konsekvensen blir at man er mye inne. Og det er da jeg merker at jeg savner tv. Tv har vi ikke. Det er selvfølgelig ikke av ideologiske grunner, så sære er det faktisk ingen i bokollektivet som er. Eller vi har et tv (ja, jeg sier et tv som i et tv-apparat. Akkurat som et strikk som i ja, et strikk.) og vi har en tv-antenne. Men vi har aldri klart å få inn signaler, så vi har egentlig gitt opp hele prosjektet. Jeg tror tanken bak, bortsett fra den at ingen av oss tydeligvis er videre teknisk anlagt, var noe sånt som at vi skulle få mer tid til andre ting.

I prinsippet kan det høres ut som en god ide. Snakke, fortelle gode historier, lese, skrive gode oppgaver. Det høres veldig klokt og fornuftig ut, det høres absolutt ut som noe Vilde alla 30.august ikke hadde forstått. (Åh, minner. ung, naiv!) Men det er når de andre tingene blir til miming av Take That i stua, nitidig loggføring over naboenes liv og virke, eller timevis med dette, det er da jeg lurer på hva som faktisk er best: Lett hjerneskylling i kommersielle bilder, eller sakte men sikkert utvikle psykoser hvor du faktisk tror du er dine naboer, eller 12. år og det er normalt å mime band, eller å drømme at du er en sånn kjip tetrisbrikke som alltid ødelegger og skaper mellomrom mellom de andre tetrisbrikkene, og ikke får henge med noen av de kule tetrisbrikkene?

Jeg skal ikke røpe hvilken konklusjon jeg har kommet fram til, men du kan jo lese spørsmålet en gang til, gjerne med vekt på tetrisdelen og gjøre opp din egen mening.

11 kommentarer:

Sissel sa...

Kanskje du kan google hvordan man skal få tv-signaler? Kanskje du skal ringe Jesus? Kanskje vi skal få tak i handy-MÆN?

Vilde sa...

Gode forslag. Absolutt. Likte det med handyMANN (Roger er liksom ikke nok)Beste ideen. ps. Skjer med deg a`?

Prinsesse Lea sa...

Jeg er helt med på det med et tv, men et strikk kjøper jeg ikke, det heter ikke det strikket?

Annikken sa...

Har vært endel uten TV i perioder av studentlivet jeg også, og det er faktisk ikke så morsomt i lengden nei. Jeg utviklet riktignok ikke slike drømmer da. Kanskje det hadde vært likegreit at det ordnet seg for dere snart!

Vilde sa...

Lea: Hehe, jeg tror det må være en medfødt talefeil. Jeg synes et strikk høres så mye riktigere ut, jeg sier det strikket også.

Anniken: Nei, jeg begynner faktisk å bli syk av det...Tror jeg trenger tv, snarest:)

Sissel sa...

Jeg vil hjeeeeem! men jeg rekker ikke. Pokkerdummeoppgave. Ikke nok med at den blir for lang; den blir for dårlig også. Teite ustrukturerte sissel. Hva skjedde med forelesning a? Skjer med oppgave a?

Kristin Storrusten sa...

TV er tingen. Men tro meg - ting er ikke virkelig ille før du må levere datamaskinen din på reparasjon! Vondt.

Anonym sa...

Hei-hei! JEG er så sær!
Kan vi se en film i kveld, og etterpå snakke veslevoksent om livet, døden og kjærligheten? Til Celine Dion?

Notting Hill?

For Judy, who loved this garden. From Joseph, who always sat with her. Men bare til femårskontrakten løp ut.

Vilde sa...

Kristin: Ja, der føler jeg med deg!! At det er mulig egentlig.

Sissel og Den Sære: Bedre å kommunisere via bloggen når det som skiller oss er en vegg. Jeg er med på film såklart. Og sjælighet og 5års kontrakter. Og forelesning ja, opsidæisi.

Seth sa...

Too much TV is bad, but no TV at all is worse!

It's like eating meat: in my ideal world people just eat a little bit of meat, and watch only the best TV. Unfortunately most people don't know where to draw the line. (Frank can watch football ALL DAY!...)

Sissel sa...

Hva skjer med bloggepause? Ble du så satt ut av Hugh og Julia? Lenge leve tv-løsheten!