fredag, august 18, 2006

coming to a theatre near you!


"Fadderuka 2006 og Vilde på nye eventyr"

Nyeste kronblad i den store norske filmhøsten er et ambisiøst debutantprosjekt. ”Fadderuka 2006 og Vilde på nye eventyr” er en dramakomedie av klasse; underholdende, rørende, morsom og blottet for tenåringsfilmenes mange fallgruver. Fremragende skuespillerprestasjoner, til tross for at omtrent alle medvirkende er amatører.

Utgangspunktet er velkjent; en ung jente (Vilde, spilles mektig overbevisende av debutskuespilleren med samme navn) fra storbyen (Oslo), flytter hjemmefra som fersk student til en fremmed by (Bergen.) Vi følger Vilde og hennes nye bekjentskap i deres første uke i nybakt tilværelse. Filmens tematikk spinner rundt hovedpersonens følelser i denne sårbare fasen av en ungpikes liv, og eksistensielle spørsmål som meningen bak det hele ruger i underflaten, tilslørt av ungdommenes mer lettvektige problemer, som guttetrøbbel, tvilen rundt rett studievalg og venninnekrangling.

Det er lett å kjenne seg igjen i usikkerheten og ensomheten hovedpersonen føler i filmens første del, liten og fremmed for alt og alle, uten mulighet til å kommunisere med de innfødte grunnet språkbarrierene. Filmen når et dramatisk klimask da hun blir skjelt ut av en liten, men ikke mindre hissig, bergenser: ”Det heter ikkje bryggaaa i Bergen!!”

Heldigvis finner Vilde trøst i sine medstudenter og samboere. Av sentrale biroller kan nevnes Runa, Sissel og Hjørdis som viktige brikker til filmens jentekollektiv. Scenen hvor det glade firkløver bestemmer seg for å arrangere fondùfest, spiller seg inn som et av filmhistoriens mest minneverdige og tragikomiske øyeblikk. FadderLars dukker opp i rollen som den sleipe, uoppnåelige kjekkasen, og Jake Gyllenhal finner vi i en mindre birolle.

Naturbildene er storslagne, og været (fortrinnsvis regn/sol) brukes aktivt som et virkemiddel, i tråd med hovedpersonens skiftende sinnsstemning. Klippingen er moderne, og dens svakhet er at det kan bli forvirrende når (særlig under filmens mange fester), klippingen blir brå, bildet blir uklart, og det plutselig skjer store, uforståelige scenehopp.

En av filmens største genialiteter, foruten det overnevnte persongalleriet, er at den kan ses på så mange plan. Utad er den en varm dramakomedie, men det ligger også en saftig samfunnssatire i bunn. Universitetets byråkrati og latterlige catch22-situasjoner parodieres nærmest til det kjedsommelige ( For å få utdelt studentbevis må du vise semesterkort, for å få semesterkort må du vise studentbevis.)

Slutten er relativt åpen, og er med på å underbygge ryktene om at en oppfølger er under planlegging.

7 kommentarer:

Sissel sa...

Strålende velskrevet Vilde! Jeg skal løpe og se om jeg oppfører meg pent på kino.

Vilde sa...

Sissel: :) Du har nok lite å frykte der. Særlig hvis du lager litt tomatsuppe til meg.

Anne: Skjønner at jeg nok en gang har overvurdert din intelligens. Jeg snakket selvfølgelig om brokeback.
Du kunne ikke være med i filmen fordi du tar deg altfor godt ut på det store lerret, og ville derfor ha overskygget meg. (Klarte jeg med dette å ro i land vennskapet vårt?)

KjederMegPåJobb sa...

Lillesøsteren min flytter snart, tenkte et lite kinobesøk som en ha-det-bra-greie ville vært fint. Kan vi se denne filmen, eller hvordan ligger det an med sex, vold og stygt språk? Hun er 13.

Hilsen bekymret storebror

Vilde sa...

Kjære bekymret storebror,
jeg kan trygt anbefale deg og din søster denne filmen. "Fadderuka 2006 og Vilde på nye eventyr - usensurert!" bør derimot ikke ses av gravide, mennesker med hjerteproblemer, eller folk under atten.

Kristin Storrusten sa...

Hvordan er den som romantisk komedie - kan jeg gå på deit med denne filmen?

Anonym sa...

Jeg tror norsk jentefilm (med kvinnelige ikke-stereotype hovedroller) går en lys tid i møte med deg som manusforfatter!
Dog savner jeg en annen representant for det mannlige kjønn enn FadderLars, som jeg synes trenger et sympatisk og oppnåelig motstykke. Kan du hinte litt om hva oppfølgeren vil inneholde av dette?

Vilde sa...

Kristin og Brille: Ta med deiten på oppfølgeren, da den vil bli spekket med romantikk, og en sympatisk mann vil bli introdusert. Men den mannelige hovedrollen er ennå ikke besatt. Auditions vil bli holdt i neste uke.